Raar: tips op papier over online werken met Instagram

Er zijn steeds meer mensen met een Instagram-account, en die kunnen over Insta wel wat tips gebruiken. Instaproof heet de uitgave die de basis-principes uitlegt. Die uitgave is een boek. Op papier. Echt? Ja, heus.

19-09-2019, 11:09 |Van onze partner

Wat doe jij met Instagram? Is het voor jou een kanaal om veel foto’s en fun op te delen of wil je er meer mee? Ben je uit op volgers? Heb je de behoefte om influencer te worden of laat je je liever zelf inspireren door anderen? Instagram is een veelzijdig kanaal waar je veel kanten mee uit kunt. Was Facebook eerder hét social media kanaal, Instagram is aan een opmars bezig. In januari van dit jaar logen de cijfers er niet om. Facebook had toen nog altijd ruim tien miljoen gebruikers in Nederland, maar dat aantal is dalende. 
 

Aantal Facebook-gebruikers daalt, Instagram groeit
Met name jonge mensen, onder de veertig jaar, kiezen meer en meer voor Instagram. Zo blijkt uit het Nationale Social media Onderzoek 2019 (Newcom). Vorig jaar zegden 240.000 Facebook-gebruikers hun account op. Teveel nepnieuws en onbetrouwbaar. Instagram groeide met 830.000 gebruikers. 
Zelfs boeken over Instagram vinden gretig aftrek. Zoals het boek: Instaproof, in 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram. Het zou al je brandende Instagram vragen beantwoorden. 
 

Er nog geen goede vervanging voor het boek, als bundeling van kennis
Grappig dat iemand die inmiddels anti-papier is en louter nog online wil werken, kiest voor het schrijven van een boek. Toch deed Kristen Jassies dat. Waarom? Omdat er volgens haar nog altijd geen goede vervanging is voor het boek. “Er is nog geen ander medium dat zo makkelijk je verhaal kan bundelen als een boek.” Na een minimale uitgave in 2014 koost Jassies voor het maken van een ander boek over werken met Instagram. Dat boek kwam in 2017 uit en is een groot succes.
 

In vijftien stappen door Insta heen
In vijftien stappen schiet Jassies door Insta heen. Te beginnen bij het vraagstuk wat je met Instagram wilt. Wat de belangrijkste reden is om ermee aan de slag te gaan. Wil je gewoon je verhaal erop kwijt, veel beeld plaatsen of is er een ander doel. Als je er volgers mee wilt scoren en/of je portemonnee in je Cowboysbag mee wilt vullen, is dat iets anders dan louter regelmatig een foto plaatsen.  In veel gevallen gaat het bij Instagram om naamsbekendheid. Dat is dan weer goed voor je merk. Dat merk kun je zelf zijn of een product waar je voor staat. Interactie met je volgers is dan ook belangrijk. Dan moet je wel goed weten wie je aan je wilt binden, oftewel: wie is je doelgroep? 
 

Alle basis-activiteiten op een rij
Voorts gaat Jassies een stap verder en wordt het wat zakelijker. Meten is weten, concurrentie bekijken, en goed weten wat je ‘zakelijk’ op Instagram plaatst. Als jij je wilt laten fotograferen met een zekere Burkely- of Micmacbags-tas om welke reden dan ook, kun je met dit boek al heel ver komen. Daarin staat uitgelegd hoe je dat het beste kunt aanpakken. Kortom; alle basis-activiteiten voor Instagram staan erin. Je hoeft er niet diep voor in de buidel te tasten. Slechts 17,50 kost het boek. Gewoon via bol.com. Het is nu wachten op een vervolg, want voor de gevorderde Insta-gebruiker mag het wel een slagje meer verdiepend.