• Schipper Philip Vink: ,,We varen vooral voor het kasteel, dat ook de veerrechten heeft.''

    Michel Broekhuizen
  • 'Heen motte betale en weer weer' behoeft geen toelichting.

    Michel Broekhuizen
  • Het voerveer is later iets verlengd om ook de fietsen makkelijker mee te kunnen nemen.

    Michel Broekhuizen

'Ik maakte van een boomstam een stuurhut'

REGIO In een serie van tien verhalen deinen we mee op evenveel veerponten. Over de Neder-Rijn, de Lek, de Linge, de Waal en de Merwede. De stroming voert ons van oost naar west, naar de overkant en terug. Aan het woord is de schipper. Ieder verhaal heeft twee kanten: de overkant en onze kant. Vaart u mee?

door Michel Broekhuizen

Voetveer Woudrichem - Slot Loevestein

Schipper Philip Vink (55) aan het woord:

Wat is er bijzonder aan dit veer?

,,Er zijn veel zaken bijzonder aan dit veer. Het ademt geschiedenis en heeft een bijzondere ligging. Het heeft de grootte van een roeiboot met een buitenboordmotor. De punt hebben we later iets verlengd om fietsen mee te kunnen nemen. Het is tevens een van de oudste veren van ons land, zo'n zeshonderd jaar oud. Het bootje werd particulier neergelegd zodat de soldaten in het kasteel een borreltje konden snappen in de vesting. De schippers in die tijd hadden roemruchte namen. Zo hadden we kreupele Bertus. En een blinde veerman, Bastiaan Pippeling, 130 jaar geleden. Dat is wel een tragisch verhaal. Hij woonde bij zijn oom en tante in de vesting en werd midden in de nacht wakker gemaakt door dronken soldaten, tijdens een zware onweersbui, omdat ze naar de overkant wilden. Hij weigerde en werd in elkaar geslagen. Twee weken later overleed hij. Ook de ligging van het veer is bijzonder. Drie provincies én drie rivieren komen hier samen. Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland en de Maas, Waal en Merwede.''

En aan je vak?

,,Ik ben als zzp'er in dienst bij stichting Boven 't Gat, die ook het koffiehuis met het terras aan de Woudrichemse zijde exploiteert. De veerrechten liggen bij het kasteel en daar varen we ook voornamelijk voor. We varen op de afgedamde Maas en als je om je heen kijkt zie je hoe mooi de natuur is, zeker richting het kasteel. Oevers met bosjes, inhammetjes, strandjes waar je ook prima kunt zwemmen. Een soort mini-Biesbosch. En dan met dit weer heen en weer varen. Daar geniet ik dus van. Al is het in de drukke zomer wel eens pittig. Er zijn twee vrijwilligers die het wel eens overnemen in het weekend, maar in principe vaar ik altijd en heb ik vakantie in de wintermaanden. Dan ga ik met de camper naar het zuiden, lekker rustig. Of ik ga ver weg. Ik duik graag en heb dat over de hele wereld gedaan. Ik ben een soort van toevallig hier terechtgekomen. Ik was scheepstimmerman in Werkendam. Het mooiste vak van de wereld. Ik maakte van een boomstam een stuurhut, puur ambachtelijk. Een tweede was er niet van. Daarna maakte het hout plaats voor stalen platen en stof; dat zag ik niet meer zitten. Ik kwam in dienst bij een interieurarchitect uit Oosterhout en heb daar met houtbewerking de prachtigste dingen gemaakt. Maar hij stopte ermee. In die tijd werd mijn vrouw ziek. Ze kwam in het ziekenhuis terecht en ik moest voor haar zorgen. Ik zocht werk wat praktisch was, in de buurt. Een wethouder uit Woudrichem regelde deze baan voor me. Een hele menselijke man. Ik ben hem vandaag de dag nog dankbaar.''

Waarom moeten mensen juist dit veer nemen?

,,Net als met de rivieren en de provincies, komen hier ook veel fietsroutes samen. Echt een knooppunt. We zitten in de vestingdriehoek. Richting Heusden, Zaltbommel, de Lingeroute, Slot Loevestein en de Maas en Vestingroute. Trekpleister is natuurlijk Slot Loevestein en de natuur eromheen, waar echt enorm veel te doen is voor jong en oud. Er wordt ontzettend veel georganiseerd, vooral voor de jeugd. Er liggen daar mooie dijken met een prachtuitzicht op de rivier. Bij Sleeuwijk ligt bijvoorbeeld een mooie fietsdijk. Maar ook aan deze andere kant, in de vesting Woerkum zoals we hier zeggen, is veel te zien. In tegenstelling tot rijkere vestingen om ons heen is het armere Woudrichem ondanks de vele belegeringen authentiek gebleven, want er was geen geld om huizen op te knappen.''