• Foto Jan Willem Keij

Logistieke hotspot dringt topvijf binnen

TIEL Logistieke hotspot Rivierenland staat op de vijfde positie van de jaarlijkse ranglijst van logistieke hotspots van Logistiek.nl.

Rivierenland is met een vijfde plaats de grootste stijger in dit klassement. Vorig jaar duikelde de regio uit de toptien, naar een veertiende positie.

Volgens Logistiek.nl heeft Rivierenland het afgelopen jaar flinke stappen gemaakt met de tweede vestiging van Kuehne + Nagel en de aangekondigde komst van een nieuw distributiecentrum van kledingreus H&M, allebei op het Tielse industrieterrein Medel. De regio krijgt ook punten voor de inspanningen van Kuehne + Nagel om in Tiel een logistieke campus op te zetten voor grote klanten als Unilever en Kimberly Clark.

BELEIDSSPEERPUNT Volgens logistieke experts die de ranglijst samenstelden, heeft Rivierenland de hoge notering in zijn algemeenheid te danken aan het feit dat de logistieke hotspot speerpunt van beleid is. De ligging van Rivierenland voor een nationaal distributiecentrum is perfect, voor een Europees distributiecentrum wat minder, oordeelde een panellid.

Aan de verkiezing deden 35 panelleden mee die in het dagelijks leven werkzaam zijn in de logistieke dienstverlening en logistiek vastgoed. In hun oordeel keken ze naar zes criteria: de aanwezigheid van infrastructuur, de bereikbaarheid van de logistieke knooppunten, de beschikbaarheid van grond en panden, medewerking overheid en gemeenten en inzetbaarheid/motivatie van het personeel. Net als vorig jaar voert logistieke hotspot Venlo-Venraij het klassement aan.

NIEUWE TERMINAL De komende maanden wordt de uitbreiding van Medel versneld in procedure gebracht om zo makkelijker grote kavels uit te kunnen geven. Daar is volgens de beleidsbepalers in toenemende mate vraag naar. De grondcapaciteit zal dan een kleine negentig hectare groot zijn. Logistieke hotspot Rivierenland is daarnaast driftig op zoek naar een tweede containerterminal langs het Amsterdam Rijnkanaal. Naar verwachting is de capaciteit van de huidige terminal van CTU over ongeveer vijf jaar ontoereikend om alle aangevoerde containers over te kunnen slaan.