• Op 22 maart trekken kinderen in Tiel één minuut lang aan de bel

    Liliane Fonds

Basisscholieren in Tiel doen mee aan wereldwijde actie

20-03-2017, 10:22 | Lezersnieuws |

Datum:

maandag 20 maart 2017, 09:59 tot donderdag 23 maart 2017, 09:59

Locatie:

, Tiel
Tiel, OBS De Moesport, PCBS Prins Claus, OBS De Regenboog
Tiel

Ruim 300.000 basisscholieren in Nederland, Afrika, Azië en Latijns-Amerika doen op 22 maart mee aan de jaarlijkse actie 'Wij trekken aan de bel'. Ook kinderen in Tiel laten zich horen.

Met één minuut herrie vragen ze aandacht voor 22,5 miljoen leeftijdgenoten met een handicap op de armste plekken van de wereld die nu niet naar school kunnen.

In ontwikkelingslanden hebben 65 miljoen kinderen in de schoolleeftijd (6-17 jaar) een handicap. De helft van hen volgt geen onderwijs. In de armste landen gaat slecht 1 op de 10 kinderen met een beperking naar school. De 'herrieschoppers' roepen beleidsmakers en anderen met invloed op om hier iets aan te doen.

1100 scholen

'Wij trekken aan de bel', een initiatief van het Liliane Fonds, is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een internationaal evenement. In Nederland komen kinderen op bijna 600 scholen in actie. In Afrika, Azië en Latijns-Amerika zijn dit er bij elkaar meer dan 180.000 op 500 scholen. Ook in Gelderland doen tal van scholen mee aan 'Wij trekken aan de bel'.

Bekende Nederlanders

Ook bekende Nederlanders en wethouders zetten zich in op 22 maart. In Gelderland zijn dit onder meer Liesbeth Vos - van de Weg, Trix van der Linden en Johan Weijland. Elders in Nederland versterken onder meer Marlou van Rhijn, Jan Slagter, Esther Vergeer, Minke Booij, Jaap Jongbloed en Jetta Klijnsma de 'herrieschoppers' op een school.

Petitie en rapport

Een van de scholen die meedoet aan de actie, is de Daltonschool in Honselersdijk bij Den Haag. Daar biedt het Liliane Fonds aan Tweede Kamerleden van verschillende partijen een petitie en een rapport aan. Beide dragen dezelfde boodschap uit: "Help wereldwijd ook elk kind met een handicap naar school en laat kinderen mét en zónder handicap samen leren." Hoofdconclusie van Enabling Education. Steps Towards Global Disability-Inclusive Education - het rapport dat het Liliane Fonds onlangs publiceerde - is dat inclusief onderwijs een belangrijk instrument is om de vicieuze cirkel van armoede en handicap te doorbreken. Met dit voor ogen doet het Liliane Fonds in het rapport aanbevelingen aan de toekomstige regering.

Ook in Afrika, Azië en Latijns-Amerika roepen partners van het Liliane Fonds hun overheden op om hun verplichtingen na te komen en kinderen met een handicap te verzekeren van toegang tot kwalitatief goed onderwijs. Meerdere organisaties is Nederland ondersteunen de petitie en het rapport van het Liliane Fonds.